Posts

Manusia sering memandang apa yang org lain ada, tapi dia tiada.
Jarang sekali manusia memandang apa yg dia ada, tapi org lain tiada. Manusia juga suka mendengki atas kejayaan org lain. Kenapa ini yg terjadi dikalangan kita?
Adakah kita pernah terfikir, apa yg mereka lakukan utk mengecapi kejayaan itu? Apakah duri, liku yg mereka hadapi sebelum kejayaan itu dtg kepada mereka?
Buangkanlah rasa hasad, dengki, iri yg tertaman di dalam hati kita. Mensyukuri nikmat yg sedia ada pada diri kita itu akan membuat kita lebih bahagia.
*muhasabah utk diri sendiri.
يا الله، جاوهي كامي دري ڤراسان حسد، دڠكي، رياق، تاكببور، عجوب، ايري، ڤراسن باڬوس & سباڬايڽ، يڠ بوليه مڠهيجب كامي درڤد تروس منداڤت توفيق & هدايه مو

PRU 13 @05/05/13

Image
wahai blog yg sudah berhabuk, bersarang lelabah.
sila maafkan puan mu yg busy-entah-buat-apa ini.

Tanggal May 5 2013, merupakan sejarah bagi diri ku yg utk pertama kalinya menjalankan tanggungjawab ku sbg rakyat Malaysia - Pilihanraya Umum ke 13.
Pusat mengundi ku telah ditetapkan di Taman Gembira bersaluran 3.
Alhamdulillah, walaupun hujan agak lebat, tapi kami dpt menyelesaikan urusan kami dlm masa kurang 1 jam.
Siapa pilihan ku? Rasanya ramai yg sedia maklum.
Walau apa pun keputusannya, terimalah dgn hati terbuka.
Kalau majority terlampau besar pun, terlalu 'selesa' mereka nnt.
Tak semesti berlainan parti, kita tak boleh bekerjasama, tegur menegur, ye tidak?!
Mana yg kurang, sila improve. Mana yg tiada, tambah. Mana yg lapuk, tukar.


Sbg penyokong, saya harap semua menunjukkan kelakuan yg wajar.
Kerana kelakuan kita sbg penyokong akan dimanipulasikan oleh pihak lawan.

Sbg umat Islam, saya mohon, bermaafan & bertaubatlah atas kata2 nista,keji,ngumpat,fitnah & retweet …

Dengki Mendengki Hanya Mengundang Musuh

Manusia sering memandang apa yang org lain ada, tapi dia tiada.Jarang sekali manusia memandang apa yg dia ada, tapi org lain tiada.Manusia juga suka mendengki atas kejayaan org lain.Kenapa ini yg terjadi dikalangan kita?Adakah kita pernah terfikir, apa yg mereka lakukan utk mengecapi kejayaan itu?Apakah duri, liku yg mereka hadapi sebelum kejayaan itu dtg kepada mereka?Buangkanlah rasa hasad, dengki, iri yg bertaman di dalam hati kita.Mensyukuri nikmat yg sedia ada dlm diri kita itu akan membuat kita lebih bahagia.*muhasabah utk diri sendiri.Ya Allah, jauhilah kami dari perasaan hasad,dengki, iri, riak, ujub, takabbur, perasan bagus & sebagainya, yang boleh menghijab kami drpd terus menerima taufiq & hidayah dari Mu.

Tioman Island

Image
Last minute plan utk pergi holiday akhirnya berjaya juga dilaksanakan.haha :] sgt kelakar ok.sebenarnya,Ain saja je tanya ayah, sama ada dia nak cuti 24,25 Oct or 27,28 Oct.Ayah jawab 27,28 Oct ayah tak boleh cuti cuz busy sgt dgn lawatan MB (ye la,nak PRU kan.baru la MB nak tunjuk muka pada rakyat.kah3x jahat sungguh aku ;P).Ayah tanya nak buat apa,pergi mana?Dan2x la anak dia yg selalu nak berjalan ni usulkan untuk pergi bercuti ke pulau.Yang sangat2 memeranjatkan kami pada waktu maghrib itu adalah bila ayah jawab 'OK.NAK PERGI MCM MANA?ADA AGENT KE?'.rasa mcm terbang ke langit ke 2 je (melampau la sangat kan kalau ckp sampai langit ke 7), ye la, ayah dah la susah sangat nak amek cuti.Tiba2 je dia setuju dengan sekali usul.hahaha :P

So,dgn berbudgetkan sedikit wang,kami sekeluarga selamat bercuti bersama2 kecuali kak long sbb dia jumpa suami dia kat KL.

24-26 Oct 2011,kami bersuka ria seenak2nya di sana.Tapi lepas ni,kami cadang nak 'puasa' dari naik boat dalam 6 bul…

DEVOTEES in the house

Image
semalam, 21 Ramadhan 1432, kami berkesempatan iftar bersama budak2x (asal boleh je aku panggil mereka budak2x kan) DEVOTEES di teratak kami.meriah gilerrr rumah kami dgn kehadiran Halim,Muhammad,Shauqi & Firdausz (Adi tak dapat join cuz dia sgt2x busy, mengalahkan Barrack Obama bak kata Halim & Shauqi.kah3x)

semalam sebenarnya kami adakan majlis iftar tu secara 'tertutup' (tak hebahkan pada sedara mara pun kecuali family mama & kak niza) untuk menjaga 'privacy' kami.hahahha :P ye la,kalau ajak semua sedara mara yg ramai ni, kesian la pula budak2x ni,rasa tak selesa pula (kami tau akan ada sedara mara kami yg 'kecik hati' kalau 'rahsia' kami ni terbocor sbb tak jemput mereka.yela,mereka pun peminat budak2x ni juga). tak pe la ye,lain kali kami 'jemput' budak2x ni datang lagi okeh~

Ain tengah malas nak menulis blog skrg ni sebenarnya.so,Ain post je la pix yg ibu ambil semalam ye.





Ramadhan~

Ramadhan dtg lagi. InsyaAllah,inilah Ramadhan yg terakhir buat kita semua.oleh itu,'isi'kanlah Ramadhan pada kali ini sebaik-baiknya.apakah yg dihajatkan, berusahalah kita utk qabulkannya.

Alhamdulillah,Ramadhan kali ini Aien berkesempatan utk menunaikannya bersama keluarga tercinta di Johor Bahru.sgt bahagia rasanya.ye la kan,ada ibu,ayah,adik-beradik,sedara-mara,sepupu-sepapot & semua la.
pada hari Sabtu yg lepas,6 Ramadhan,kami berkesempatan mengadakan majlis berbuka puasa (iftar) bersama2 sedara-mara terdekat di rumah yg permai ini. Mak Eneng, Abah Lan, Mama Cera, Mak Ucu, Cik Din, Abg Mamat, Kak Niza, Abg Rosman & keluarga telah bersama2 kami. bahagia sgt rasanya. mungkin pada org lain, ini hanya satu kebiasaan, tapi pada saya, waktu berkumpul anak2x,cucu2x,cicit2x Mak Melah adalah waktu yg saat membahagiakan. ini kerana ikatan kekeluargaan antara kami sgt rapat.

pada minggu lepas, Ayah bertanya kepada Aien, apakah perasaan Aien ketika menyambut Ramadhan pada tahu…

Hadiah yg tak ku sangka2x.

Alhamdulillah,sudah berada di bumi terchenta di kala ini.Baru je sampai rumah tersyg pada pukul 12tghmlm tadi dari Cameron Highland & KL.Sebenarnya Ain baru je buka lappy ni,tiba2x ternampak video yg dihadiahkan oleh salah seorg housemate di St Anne.Ain pun tgk la video tu.Ya Allah,sgt tersentuh apabila ku menonton video itu.Syara,akak rindu saat2x itu,ketika kita bersama :’( insyaAllah,ada rezeki di masa hadapan,kita akan bertemu lagi. *dediacate this video to Syara,Kay,Kak Mira,Kak Ku Hana,Fatein,Aisyah.