Tuesday, March 29, 2011

kerana LIDAH

KATA Imam al-Ghazali, lidah antara nikmat Allah SWT yang besar dan antara ciptaan Tuhan yang amat halus dan ganjil. Lidah mempunyai bentuk yang indah, kecil dan menarik.

Selanjutnya Imam al-Ghazali berkata: “Keimanan dan kekufuran seseorang tiada terang dan jelas, selain dengan kesaksian lidah. Lidah mempunyai ketaatan yang besar dan mempunyai dosa besar pula. Anggota tubuh yang paling derhaka kepada manusia ialah lidah. Sesungguhnya lidah alat perangkap syaitan yang paling jitu untuk menjerumuskan manusia.”

Daripada kata Imam al-Ghazali itu jelas menunjukkan kepada kita besarnya peranan lidah dalam kehidupan manusia kerana lidah kita boleh masuk syurga dan kerana lidah juga boleh dihumban kita ke neraka.

Oleh kerana lidah boleh membawa kebaikan dan keburukan dalam hidup manusia, kita perlu sentiasa berwaspada menggunakan lidah sewaktu bertutur kata. Dengan kata lain, kita hendaklah bijak menggunakan lidah apabila bercakap.

Sekiranya kata yang kita ucapkan boleh menyebabkan orang yang mendengarnya sakit hati atau terguris, ia boleh mendatangkan keburukan kepadai kita. Pepatah ada mengatakan kerana mulut badan binasa.

Justeru, sebelum kita berkata sesuatu hendaklah berfikir terlebih dulu. Kita gunakan lidah untuk berkata sesuatu yang baik dan tidak sia-sia atau lebih baik lagi kita diam. Itu lebih memberi manfaat daripada kita berkata perkara yang boleh mendatangkan dosa. Sesungguhnya orang beriman tidak bercakap perkara yang sia-sia dan tiada berfaedah.

Daripada Abu Hurairah diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang jelik budi pekertinya serta kotor lidahnya.” (Hadis riwayat Imam Tirmidzi)

Menurut Rasulullah SAW ada tiga jenis manusia, iaitu yang mendapat pahala, selamat daripada dosa dan binasa.

Orang yang mendapat pahala sentiasa mengingati Allah, berzikir, mengerjakan solat dan sebagainya. Orang yang selamat daripada dosa ialah mereka yang diam, manakala orang yang binasa sentiasa melakukan perkara mungkar, maksiat dan tidak mengawal lidahnya dengan baik.

Kita dapat mengenal peribadi seseorang daripada percakapannya. Orang yang tinggi akhlak selalunya bercakap hal yang baik saja, tidak menyakiti hati orang lain, tidak mengucapkan perkataan kotor dan tidak banyak bercakap. Mereka mengawal lidah sebaik-baiknya.

Dalam hadis yang diriwayatkan Tirmidzi dan Ibnu Majah, Abu Hurairah menceritakan apabila Rasulullah SAW ditanya sebab terbesar yang membawa seseorang masuk syurga, Rasulullah menjawab: “Takwa kepada Allah dan akhlak yang baik.” Apabila ditanya pula sebab terbesar yang membawa manusia masuk neraka, maka Rasulullah menjawab, “Dua rongga badan iaitu mulut dan kemaluan.”

Tuesday, March 22, 2011

M & D (bukan nama sebenar)

entry kali ini mungkin hanya sia2. hanya utk meluahkan perasaan yg tak penting pun utk org lain tahu.tp disebabkan blog ini mmg Ain wujudkan utk meluah perasaan Ain yg terbuku di hati,Ain teruskan juga penulisan entry kali ini.

hari ni dalam sejarah, setelah sekian lama menyepikan diri, Ain kontek semula dgn M (bukan nama sebenar).Ain msg dia kat FB pun sbb dia ada komen & 'bercanda' dgn Ain di FB. so,pada pengamatan Ain,mungkin dia dah tak marah Ain (Ain tak tau kenapa Ain rasa M ni marah Ain). dari situ, Ain pun kasi la dia msg kat FB. Ain ckp kite kawan la, jgn gaduh2, sbb Ain dah penat. Ain pun minta supaya dia tak bahan ibu Ain (sedih kot ibu kena bahan dgn dieorg). everything kira settled la. tp Ain dpt rasa yg dia masih marah kat Ain (adakah sbb Ain lately jadi sgt sensitif?) apa2 pun, kat sini, Ain dgn rendah hati ingin memohon ampun pada M atas segala kesalahan Ain.

hari ni juga, Ain minta maaf dgn seorg kwn yg bernama D (bukan nama sebenar). Ain pun tak tahu kenapa Ain nak minta maaf dgn dia. mungkin sbb Ain rasa family Ain telah mengharu-birukan hidup dia. mungkin juga family Ain telah membuat D ni salah faham & seterusnya menjadikan hubungan Ain dgn D agak renggang. dgn ini, saya ingin mengisytiharkan yg kalian M&D telah saya block dari friend list FB ibu saya (FB ibu ayah,Ain yg buat dulu.so,Ain tahu password mereka). harap segalanya menjadi 'jernih' selepas ini.

sebab itulah, pegangan @ moto hidup Ain:
TAK KENAL MAKA TAK BENCI bukan TAK KENAL MAKA TAK CINTA.
ini semua terjadi setelah diambil dari pengalaman dari masa lampau.

buat M&D, semoga terus maju jaya dlm hidup,pekerjaan & segalanya2.harap, walau apa pun yg terjadi, kita tetap akan jadi kawan sampai bila2. biarlah ukhwah yg terbina (dah dekat 7thn) ni, akan kekal selamanya.
buat M, walimah nnt,sila la jemput. kami sekeluarga tak pernah banned kamu.
buat D, semoga jumpa calon zaujah yg solehah.

Monday, March 21, 2011

Doa masuk pasar

Dedicate this entry to my cousin, Nurul Amirah Zainuddin.

Dari hadith nabi kita ketahui bahwa pasar adalah salah satu tempat berkumpulnya para jin, dan juga tempat di mana perlakuan2 tidak baik boleh terjadi (penipuan, pemborosan, dll).

Doa Ketika Masuk Pasar 855. Kami riwayatkan di dalam kitab at-Tirmidzi dan selainnya dari Umar bin Khaththab bahwa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ دَخَلَ السُّوْقَ فَقَالَ : لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَ يُمِيْتُ وَ هُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوْتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ , كَتَبَ اللهُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةٍ , وَمَحَا عَنْهُ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ , وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةٍ

“Siapa yang masuk pasar kemudian mengucapkan: (Lâ ilâha illallâh wahdahu lâ syarîka lahu lahul-mulku wa lahul-hamdu yuhyî wa yumîtu wahuwa hayyun lâ yamût bi yadihil-khairu wahuwa ‘alâ kulli syaiin qadîr) ‘Tiada tuhan yang patut disembah selain Allah semata yang tiada sekutu bagi-Nya. Milik-Nya seluruh kerajaan dan bagi-Nya segala pujian, Dia Maha Menghidupkan lagi Maha Mematikan, Dia Maha hidup dan tidak akan pernah mati. Di tangan-Nya segala kebaikan dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu’, maka akan ditetapkan baginya satu juta pahala, akan dihapuskan darinya satu juta dosa, dan akan diangkat derajatnya satu juta tingkat.” Diriwayatkan oleh al-Hakim Abu Abdillah dalam kitab al-Mustadrak ‘alash-Shahihain dari banyak jalur. Di sebagian jalurnya ada tambahan:

وَ بَنى لَهُ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ

Dan didirikan baginya rumah di surga.” Ada tambahan lain: Perawi mengatakan, “Aku datang ke Khurasan dan aku bertamu ke tempat Qutaibah bin Muslim. Aku katakan, ‘Aku datang kepadamu membawa hadiah,’ aku pun meriwayatkan hadits ini kepadanya. Qutaibah bin Muslim bersama rombongan pergi. Hingga sampai di pasar dia membaca doa ini kemudian pergi.” Diriwayatkan juga oleh al-Hakim dari riwayat Ibnu Umar dari Nabi r. Al-Hakim mengatakan, “Hadith2 pada bahasan ini diriwayatkan dari Jabir, Abu Hurairah, Buraidah al-Aslami, dan Anas. Yang paling dekat dengan syarat periwayatan hadith dalam kitab ini adalah riwayat Buraidah dengan lafaz yang lain.” 586.

Dia meriwayatkan dengan sanadnya dari Buraidah, dia berkata: Rasulullah apabila masuk pasar akan mengucapkan:

بِاسْمِ اللهِ , اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَيْرَ هَذِهِ السُّوْقِ وَ خَيْرَ مَا فِيْهَا , وَ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِيْهَا , اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ أَنْ أُصِيْبَ فِيْهَا يَمِيْناً فَاجِرَةً أَوْ صَفْقَةً خاَسِرَةً

(Bismillâhi, Allâhumma innî asaluka khaira hâdzihis-sûqi wa khaira mâ fîhâ, wa a’ûdzu bika min syarrihâ wa syarri mâ fîhâ, Allâhumma innî a’ûdzu bika an ushîba fîhâ yamînan fâjiratan au shafqatan khâsirah)

“Dengan nama Allah. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kebaikan pasar ini dan kebaikan apa yanga terdapat di dalamnya. Dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan pasar ini dan kejahatan apa yang ada di dalamnya. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepada-Mu dari aku mendapat sumpah palsu dan hasil yang merugi.”

Sunday, March 20, 2011

Belfast Trip

سم الله الرحمن الرحم
الحمد لله,selamat sudah kami menjejaki bumi Belfast smlm (before this,Ain dah pernah pergi sana sebenatnya dgn family Ain bulan lepas). trip kali ni disertai Tira, Sabby, Bazly, K.Tasha, Faidz, Acha & Anis. happening giler smlm.berapa GBP Ain habis, biar je la Ain yg tahu. kepada aya tercinta, Enah nak beritahu yg duit yg Ayah kasi tu tak habis lagi tau.ada lagi separuh lagi. Enah guna setengah je :P

@ Rochfort House sebelum bertolak ke Bus Aras
Smlm, dari Rochfort house, kami terus ke Bus Aras utk 'beli' tiket (sbnrnya Bazly dah beli tiket,tp salah tarikh. so,Bazly & Tira konon2 beli tiket la.chet).kami naik bus pukul 8am utk ke Belfast. sepanjang perjalanan, Ain tak dpt tidur sbb penyakit Ain satu ni (motion sickness perhaps). sampai di Belfast, seperti biasa, 'PAPA' kami pun beli tiket utk ke Junction One, Antrim. hehhe:)


@Belfast Europa buscenter
smlm dpt la Ain beli brg2 utk keluarga & kwn2 tersyg.
antaranya kasut golf ayah,kasut boboy,kasut kina,beg achu,kasut makcu,sweater utk kwn2,tie utk ayh & kwn2,seluar utk boboy & kwn & etc.


الحمد لله,Allah hanya beri kita 2 tgn.kalau tak,mesti lagi byk Ain belikan! erm, smlm Ain kemabukan. lately,Ain senang mabuk (migrain ke?stress ke?) kalau naik kenderaan & tgk tulisan lama2 @ kecil. mungkin apa yg Fatein ckp kelmarin tu betul, lens Ain kena tukar. mungkin power dah naik (tgh tunggu masa,mata ni nak buta). apa2 pun, Ain masih ok!

hasil tangkapan Ain kali ni >.<

Friday, March 18, 2011

J.I.W.A.N.G

heheh,seperti biasa la,kalau mlm je,jiwang mesti dtg.sbb kerinduan inilah,Ain terdorong utk menulis entry mengenainya pada kali ini.

kerinduan Ain ini tak bertepian.kpd Ibu,Ayah & adik-beradik yg lain (along,uda,boboy,kakak,adik) & the most is to Kina,kekasih hatiku :)

pada 13Feb hingga 20Feb yg lepas, Ibu,Ayah,kakak & adik berkesempatan utk menziarah bumi di mana anaknya/kakaknya berjuang. Ain sgt happy spjg keberadaan mereka bersama Ain di bumi asing ni.

mula2 sampai Dublin,mereka semua sgt excited,sbb sejukkan!spjg keberadaan mereka di sini,kami telah menyewa kereta & menginap di hotel di Clondalkin.ye la,tak mahu la menyusahkan org.so,kami sewa la apa yg patut.

1st time ayh sampai rumah Ain di SCR, ayah diam je.sampai bilik (ayah ibu & adik2 tumpang rehat di bilik Ain), ayah tiba2 je cakap 'kesian enah'.hahahhah:)) Ain tahu ayah ibu sedih tgk anak dia hidup serba kekurangan kalau dibandingkan dgn kehidupan kami di Msia (rilek la Ba,Ma.enah ok je la).Ain bersyukur sgt kerana dilahirkan ketika ayah ibu masih merangkak utk 'hidup'.Ain merasa ketika zaman 'kegawatan' ayah,bersama2 ibu,emak,along,kak ya.itulah yg menjadikan Ain 'kuat' & tak kekok utk berkawan dgn org kg (Ain tak suka kalau kwn2 segan nak bawa Ain balik kg halaman mereka sbb takut Ain tak selesa).

holiday kali ni,Ain hanya berkesempatan membawa mereka ke Belfast,Howth,Kildare,Lucan & of couse Dublin.tak lain & tak bukan,agenda mereka spjg hari adalah SHOPPING~ Ain juga berkesempatan mengenalkan family Ain dgn keluarga Abdul Hadi di Lucan.

Hanya ini yg dpt Ain kongsikan dgn kawan2 sekalian.




























ini adalah pix Ain sekeluarga ketika bercuti di Dublin ini (13-20Fec 2011)

ni pula adalah pix kekasih hati Ain yg sentiasa buat Ain gila sbb rindu kat dia.


ni adalah aksi yg selalu dia buat kalau nak amek gambar.terbaring2 nak pose tu.ceh~ nama dia Nurul Sakinah~ hye baby,enah miss u so much ok!

Thursday, March 17, 2011

Jangan Leka Jaga Iman

APABILA iman lemah, maka mudah sekali melakukan dosa dan maksiat. Apabila maksiat meningkat, bantuan Allah untuk dipelihara daripada syaitan berkurang dan tiada.
Rasulullah sendiri sering berdoa: "Wahai Allah yang boleh membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas jalan agama-Mu". Baginda juga memohon Allah memelihara hala tuju perasaannya supaya tidak menyimpang dari hala tuju yang ditentukan Allah menuju kepada yang tertinggi.
Doa baginda: "Wahai Allah yang menguruskan hati, uruskanlah hati kami di atas ketaatan kepada-Mu". Rasulullah juga berdoa pada siang dan malam di dalam zikirnya: "Wahai Allah, sesungguhnya saya berlindung kepada-Mu daripada kekufuran dan kefakiran".


Adakah kita mengetahui bahawa Umar al-Khattab yang memisahkan imannya antara yang hak dan batil, syaitan cabut lari daripada menghampirinya dan terdapat garisan hitam di wajahnya lantaran banyak menangis kerana takutkan Allah?


Adakah kita mengetahui bahawa beliau pernah mengecam dirinya kerana kekurangan iman? Maka terdedah kepada dosa yang lebih besar.


Tanda-tanda berkurangnya iman supaya kita lebih bersungguh menjaga iman sebagaimana nabi dan sahabat antaranya ialah:


1. Terus menerus melakukan dosa dan tidak berasa bersalah.
2. Berhati keras dan tidak berminat untuk membaca al-Quran.
3. Lambat melakukan kebaikan, seperti terlambat untuk melakukan solat.
4. Meninggalkan sunnah, sunat dan wajib
5. Memiliki suasana hati yang gelisah seperti bosan dalam kebaikan.
6. Tidak berasakan apapun ketika mendengarkan ayat al-Quran dibacakan seperti ketika Allah mengingatkan tentang hukuman dan janji-Nya tentang khabar baik dan akibat berbuat jahat.
7. Berat dalam mengingat Allah.
8. Tidak berasa risau ketika keadaan berjalan bertentangan dengan syari'ah.
9. Terlalu bersemangat dengan kedudukan dan bimbang kehilangan jawatan.
10. Kedekut dan bakhil, tidak mahu membahagikan rezeki yang dikurniakan Allah.
11. Memerintahkan orang lain untuk berbuat kebaikan sementara dirinya sendiri tidak melakukannya.
12. Berasa senang di atas kegagalan orang lain
13. Hanya memperhatikan yang halal dan haram, dan tidak menghindari yang makruh.
14. Mempermainkan orang yang berbuat kebaikan kecil.
15. Tidak mahu memperhatikan keadaan dan musibah yang ditanggung kaum muslimin.
16. Tidak berasa bertanggungjawab untuk melakukan sesuatu demi kemajuan Islam.
17. Tidak mampu menerima musibah yang menimpanya malah menyalahkan takdir, hanya boleh terima takdir baik sahaja.
18. Suka membantah, hanya untuk berbantah-bantahan, tanpa memiliki bukti.
19. Hanya bersemangat untuk pekerjaan duniawi sebaliknya tidak bersemangat perkara ukhrawi.
20. Berasa bangga dengan kebaikan sendiri, sombong dan bongkak dengan kedudukan, malah banyak lagi.


Beberapa cara untuk meningkatkan keimanan kita:


1. Tilawah Al-Quran dan mentadabburi maknanya, hening dan dengan suara yang lembut tidak tinggi, maka insya-Allah hati kita akan lembut. Yakinkan bahawa Allah sedang berbicara dengan kita.
2. Menyedari keagungan Allah. Segala sesuatu berada dalam kekuasaannya. Banyak hal di sekitar kita yang kita lihat yang menunjukkan keagungan-Nya kepada kita.
Segala sesuatu terjadi sesuai dengan kehendak-Nya. Allah maha menjaga dan memperhatikan segala sesuatu, bahkan seekor semut hitam yang bersembunyi di balik batu hitam dalam kepekatan malam sekalipun.
3. Berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan setidaknya hal-hal dasar yang dilakukan dalam kehidupan seharian seperti cara solat dan berwuduk dengan betul, mengetahui erti daripada nama dan sifat-Nya. Orang yang bertakwa adalah mereka yang berilmu.
4. Menghadiri majlis zikir yang mengingat Allah. Malaikat mengelilingi majlis seperti itu.
5. Selalu menambah perbuatan baik lainnya. Allah akan memudahkan jalan bagi seseorang yang bersedekah dan memudahkan jalan bagi orang yang berbuat kebaikan. Amal kebaikan harus dilakukan secara berterusan.
6. Berasa takut kepada akhir hayat yang buruk. Mengingat kematian akan mengingatkan kita daripada terlena terhadap kesenangan dunia.
7. Mengingat tahap kehidupan akhirat, peringkat ketika kita diletakkan dalam kubur ketika kita diadili ketika kita dihadapkan pada dua kemungkinan, akan berakhir di syurga atau neraka.
8. Berdoa, menyedari bahawa kita memerlukan Allah. Berasa kecil di hadapan Allah.
9. Cinta kita kepada Allah harus kita tunjukkan dalam tindakan. Kita penuh berharap semoga Allah berkenan menerima solat kita dan senantiasa berasa takut akan melakukan kesalahan.
Malam hari sebelum tidur sepatutnya kita bermuhasabah memperhitungkan perbuatan kita sepanjang hari itu.
10. Menyedari akibat daripada berbuat dosa dan pelanggaran. Iman seseorang akan bertambah dengan melakukan kebaikan dan menurun dengan melakukan perbuatan buruk.
11. Semua yang terjadi adalah kerana Allah menghendaki hal itu terjadi. Ketika musibah menimpa kita, itupun daripada Allah.


*Ustaz Zawawi Yusoh

'NurKasih' & petanda

بسم الله الرحمن الرحم
الحمد لله,kita masih bernyawa dikala ini. الله masih memberi kita ruang,peluang utk kita menikmati segala kurniaanNya (ingat,segalanya hanya pinjaman semata2).

sebenarnya tiada apa yg mahu dikongsikan.saja membuang masa :P (masa akan dipertanggungjawabkan kelak)

Ain sebenarnya baru habis tonton drama NurKasih (marathon tau!) hahhaha :D tiba2 terfikir,masih adakah lagi org mcm ustaz Aidil (suara tak pernah tinggi dgn ayh,emak,isteri & org2)? mcm dah pupus je golongan org mcm tu. kalau ada, rela Ain yg pergi minang dia (apakah?hahhahahah :P) kita jgn tgk cerita tu tanpa mengambil sbrg iktibar,pedoman atau pengajaran. nnt jadi sia2 je. lagi satu pengajaran yg Ain dpt dr drama NurKasih ni adalah...........kita kena berSABAR. tidak akan sia2 jika kita terus menunggu (mati Ain kalau Aisyah baca blog ni.mati kena bebelannya.hahhaha :P) mungkin dgn sabar itulah, kebahagian akan menjadi milik kita di masa hadapan. إن شاء الله ,أمين ,.

smlm ayah ibu call, ibu ckp dia teringat kat Ain. ayah pula ckp dia rindu anak2 dia. hai,nampaknya mmg tak balik la Ain ke sini semula sem depan. ibu ayah sentiasa dlm hati Enah. & tak pernah Enah lupakan pada kekasih Enah yg pertama, EMAK!! tak sabarnya nak balik. إن شاء الله, raya tahun ni sambut dgn family tercinta <L.O.V.E>

lagi satu isu adalah pasal gempa bumi & tsunami yg sedang melanda Jepun. bukan itu sahaja dugaan yg melanda mereka. tambah pula dgn letupan loji2 rektor nuklear mereka. penduduk mereka skrg terdedah dgn radiasi yg bakal tersebar meluas. semoga mereka tabah menghadapi segala2nya. semoga mereka terfikir tentang kekuasaan 'luar biasa' yg tercapai dek akal mereka. & Ain juga mendoakan agar,sahabat Ain & sekeluarga selamat pulang ke M'sia dgn 'sihat'.


oklah, nak kena buat kerja lain pula.sehingga jumpa lagi, إن شاء الله .

MUTIARA KATA
Jangan tanya tentang bila kemenangan Islam tapi tanya pada diri sendiri, "apa yg saya sudah lakukan utk Islam?" :)

Monday, March 14, 2011

solatlah kamu sebelum solat itu ber'bicara'

Your life, your choice !! Subhanallah~

kematian~

بسم الله الرحمن الرحم
sebenarnya kenapa tajuk kematian yg menjadi pilihan Ain utk entry kali ini adalah kerana kematian itu datang tanpa tanda,tanda ucapan selamat dtg atau sbgnya.
smlm,ketika Ain study,sambil2 tu,Ain dgr (bukan tgk) youtube kat HP je.1st person yg Ain searched was Hafiz Hamidun.dlm list tu,adalah satu lagu yg diberi nama LAST BREATH (nyanyian asalnya adalah dr Ahmed Bukhatir).bait2 lirik dia mmg menusuk qalbu.






lepas dgr lagu ni,Ain pun search la utk dgr next lagu.Ain pun tgk2 related videos dgn lagu ni.tiba2 Ain ternmpk la 1 video ni,yg bertajuk SKI vs SOLAT?Ain pun rasa mcm ok kot utk tgk (kdg2 takut juga nak tgk video kat youtube ni,tajuk mcm2,video pun mcm2 la jadinya).rupanya video ni mengisahkan juga mengenai kematian.

 

sekiranya skrg kita dijemput Izrail,apa yg hendak kita jawab?adakah kita meninggalkan FB kita yg tersyg itu ketika azan berkumandang?adakah kita terus mengerjakan solat ketika kita sedang rancak bermain? (renungan buat diri sendiri sebenarnya)



 
ini adalah sebab kenapa topik kematian menjadi pilihan Ain pada waktu ini. Wallahualam.
 

FaceBook?

Facebook,
Ku suka like sana dan sini,
Ku suka tag begitu dan begini,
Ku suka komen macam tu dan macam ni,
Semua tempat ku suka komen,
Memang daku pakar komen.

Facebook,
Aku suka komen lelaki dan perempuan,
Walaupun bukan mahram aku buat tak heran,
Diriku peramah di mata rakan,
Semua perlu ku sembang sakan,
Whats up, dah makan?
Cuti ini tak pergi jalan-jalan?
Ikhtilat atau bukan, itu bukan persoalan.

Facebook,
Aku suka bubuh gambar terbaru dan bergaya,
Gambar ku semuanya kacak belaka,
Lenggok badan mesti kongsi dengan semua,
Lesung pipitku mencairkan manusia,
Senyum manisku menawan hatinya,Gambarku, gambarmu juga.

Facebook,
Aku suka bermain status,
Semua kata-kata ku pasti bagus,
Selepas satu status, datang status seterusnya,
Mari semua pakat like aku punya,
Ini dakwah, ini tazkirah, tak faham sila tanya.
Pendapat aku betul semuanya,
Pendapat lain standard kedua.

Aduhai dinda Facebook,
Kaulah kekasih awal dan akhir.
Bangun pagi terus ku sembahmu,
Sebelum tidur kutatap wajahmu,
Wahai Facebook, berikan aku kesejahteraan,
Wahai Facebook, berikan aku kekuatan iman,
Wahai Facebook, berilah aku cukup makan,
Wahai Facebook, berikan hambamu ini cukup pakaian.

Terima kasih Facebook atas segala nikmat dan ketenangan,
Engkaulah syurga, engkaulah tuhan,
Kurnia syafaatmu menjadi harapan.


p/s. I'm not sure who wrote this. May Allah reward you.(credit to Aisyah)

Sunday, March 13, 2011

BAIFAD~

بسم الله  الرحمن الرحم
الحمد لله, Allah masih memberi Ain peluang utk terus hidup di muka bumi ini.

sebenarnya tiada apa yg menarik utk Ain kongsikan kpd kwn2.cuma sebab terlalu lama Ain menyepikan diri drpd menulis blog ni,so hari ni Ain mengambil sedikit waktu utk meng'update' blog yg sudah berlapuk ni :P

smlm,Ain berkesempatan utk menyertai program yg PPIMI anjurkan.hehheh:)) Being An Irish For A Day (BAIFAD) di ladang yg terletak di county Meath.sgt happening.antara aktiviti yg disediakan adalah memerah susu lembu,joget,hurling,belon,painting,buat roti Irish (tak guna yis,tp baking soda) & mcm2 lagi.tp maaf,disebabkan Ain terlalu syok & mengambil bahagian dlm semua aktiviti ni,Ain tak pegang camera pun.semuanya org yg ambil.so,tiada pix yg dpt Ain kongsikan utk tatap kalian.

erm, dan lagi 1 berita yg Ain nak kongsi dgn kwn2 adalah................Ain akan ambil exam di JB.puas woo Ain pujuk Ayah supaya izinkan Ain ambil exam di JB.akhir,ku berjaya pujuk ayahku yg hensem itu :P
so,insyaAllah exam ini akan dihantar & diambil oleh ibu ayh tercinta (ceh,sgt manja anak en.rashid & pn.thalasawati ini).